Rensning af nyhedsbrevsliste
Af Griebel & Co
Undgå at betale ekstra til Mailchimp for inaktive emailadresser og få bedre åbningsprocent - det er muligt, ved at vaske dit audience eller import fil.
Hvis du er kunde hos Mailchimp og indlæser en masse emailadresser fra en anden kilde, eller hvis din formular på hjemmesiden til signup ikke validerer emailadresser som tilmelder sig - kan du efter udsendelse af en kampagne få advarslen:
We noticed a 15.11% hard bounce rate on your campaign "Nyhedsbrev". This is above industry standards, so we strongly recommend you review your collection process, list management, and sending frequency.
Hvis du fortsætter udsendelse, uden at ændre procedure, kan du risikerer at få lukket din konto hos Mailchimp. Det er fordi, at din liste er af så dårlig kvalitet, så over 4% af de nyhedsbreve du sender, ikke kommer frem til modtager.
Så tænker man, kan Mailchimp ikke bare være ligeglad. Men problemet er, at når de forsøger at sende mails gentagne gange til f.eks. ikke eksisterende @gmail.com adresser, så bliver Gmail's antispam-system opmærksom på det og kan stemple Mailchimp som en dårlig afsender og dermed blokerer dem.
Ligeledes overvåger Mailchimp hvor mange der klager og hvor mange der afmelder sig. Så alt sammen faktorer du skal være opmærksom på.
Men for at få en sundere liste, så er der nogle gode retningslinjer.
Check din nyhedsbrev tilmeldingsformular på din hjemmeside, validerer den emailadresser?, kræves der løsning af en captcha?, skal tilmeldte bekræfte tilmelding ved at klikke på et link i en email?.
Generelt hvis du bruger Mailchimps egen formular, så checker den for misbrug i baggrunden, uden brug af Captcha. Men du kan stadigvæk vælge i din liste hos Mailchimp, om du ønsker Double Opt-In - altså hvor brugerne skal klikke på link i en email, for at bekræfte at man ønsker tilmelding til listen. Problemet er så, at ikke alle husker at klikke og så kommer kunden ikke ind på din liste. Man kan slå det fra, det vælger mange også at gøre.
Men så har vi overtid et nyt problem, nemlig at vi måske har en masse adresser på vores liste som er dårlige. Mailchimp tillader ikke ugyldige adresser, men man kan sagens skrive en adresse som er gyldig, men som ikke eksisterer. Måske kunderne udfylder en midlertidig emailadresser, som kan laves gratis hos temp-mail.org, for at få adgang til materiale eller login.
Derfor er det nødvendigt en gang imellem at rense ens liste. Så betaler man ikke for unødige tilmeldte på listen og man undgår at Mailchimp brokker sig. Men rent teknisk kan det være svært at fange disse emailadreser.
Derfor tilbyder jeg gennemgang og rensning af din liste - hvor jeg kan fjerne op til 99.99% bounce emails fra din liste - og samtidig holde den sund. Rent teknisk bliver hver emailadresse valideret med en masse værktøjer, herunder spam trap dection, domæne check, mail server validering, disposable temporary e-mail mv.
Herefter kan jeg fjerne de uønsket emailadresse fra din Mailchimp liste eller fra dine adresser du ønsker at importere til Mailchimp.
Prisen er 5 øre + moms per email + min arbejdstid, jeg bruger typisk 1 time på opgaven, uanset om det er 5.000 email adresser eller 100.000.
Kontakt mig for at høre nærmere.